Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
8 лютого 2020 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» від 15 січня 2020 р. № 460-ІХ, відповідно до якого змінились, зокрема, деякі правила цивільного судочинства.
Так, перелік малозначних справ, що підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження доповнено такими категоріями спорів: про стягнення аліментів, збільшення їх розміру, оплату додаткових витрат на дитину, стягнення неустойки (пені) за прострочення сплати аліментів, індексацію аліментів, зміну способу їх стягнення, якщо такі вимоги не пов’язані із встановленням чи оспорюванням батьківства (материнства); про розірвання шлюбу; про захист прав споживачів, ціна позову в яких не перевищує 250 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (на даний час 525 500 грн.) (пп. 3, 5 ч. 6 ст. 19, п. 1 ч. 4 ст. 274 ЦПК України). Також, зменшилась ціна позову для справ незначної складності, що можуть визнаватися судом малозначними, - до 250 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (на даний час 525 500 грн.) (п. 2 ч. 6 ст. 19, п. 5 ч. 4 ст. 274 ЦПК України).
Крім того, змінився порядок розгляду відводу складу суду, а саме відвід, заявлений за 3 робочі дні або раніше до наступного судового засідання у справі, розглядається іншим складом суду протягом двох робочих днів, але не пізніше призначеного судового засідання по справі. Якщо заява про відвід надійшла пізніше, ніж за 3 робочі дні, то її розгляд здійснює склад суду, який розглядає цивільну справу. У разі надходження заяви про відвід не під час судового засідання, а поза його межами, така заява розглядається в порядку письмового провадження. При цьому, провадження у справі на час розгляду відводу не підлягатиме зупиненню (ч.ч. 3, 7 ст. 40, ст.ст. 252, 253 ЦПК України).
Також змінились деякі правила забезпечення позову, а саме заборонено забезпечувати позов шляхом припинення, відкладення, зупинення чи іншого втручання в проведення конкурсу, аукціону, торгів, тендера чи інших публічних конкурсних процедур, що проводяться від імені держави, державного органу, територіальної громади (органу місцевого самоврядування) або за участю призначеного державним органом суб’єкта у складі комісії, що проводить відповідну процедуру (ч. 11 ст. 150 ЦПК України). Крім того, змінено деякі способи забезпечення позову, а саме встановлення судом обов’язку вчинити певні дії в порядку забезпечення позову наразі буде можливе лише, якщо спір виник із сімейних правовідносин. Також виключено з переліку способів забезпечення позовів передання речі, яка є предметом спору, на зберігання іншим особам, які не мають інтересу в результаті вирішення спору. Інші заходи забезпечення позову, що не входять до переліку ч. 1 ст. 150 ЦПК України, можливо тепер застосовувати лише у випадках, передбачених законами, а також міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України (п.п. 3, 7, 10 ч. 1 ст. 150 ЦПК України).
До того ж, Законом України від 15 січня 2020 р. № 460-ІХ доповнено вимоги до заяв, скарг, клопотань та заперечень, які подаються на стадії виконання судового рішення, у тому числі в процесі здійснення судового контролю за виконанням судових рішень – такі процесуальні документи повинні бути заздалегідь надіслані або надані іншим учасникам справи, про що суду надаються відповідні докази (ч. 2 ст. 183 ЦПК України).
Крім того, виключено можливість окремого апеляційного оскарження ухвали про відкриття провадження у справі з порушенням правил підсудності (п. 8 ч. 1 ст. 353 ЦПК України) та доповнено можливість апеляційного та касаційного оскарження ухвали про відмову в задоволенні заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами (п. 23 ч. 1 ст. 353, п. 3 ч. 1 ст. 389 ЦПК України).
Слід зауважити, що Законом України від 15 січня 2020 р. № 460-ІХ також були змінені положення ЦПК України щодо апеляційного та касаційного розгляду цивільних справ. Із повним текстом цього Закону усі бажаючі мають змогу ознайомитись за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/460-20.
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» від 15 січня 2020 р. № 460-ІХ зміни відбулися в Кодексі адміністративного судочинства України, зокрема :
Відвід та самовідвід судді (ст.40 КАС України)
Так частини четверту, сьому та одинадцяту ст.40 КАС України викладено в наступній редакції:
"4. Якщо суд доходить висновку про необґрунтованість заявленого відводу і заява про такий відвід надійшла до суду за три робочі дні (або раніше) до наступного засідання, вирішення питання про відвід здійснюється суддею, який не входить до складу суду, що розглядає справу, і визначається у порядку, встановленому частиною першою статті 31 цього Кодексу. Такому судді не може бути заявлений відвід.
Якщо заява про відвід судді надійшла до суду пізніше ніж за три робочі дні до наступного засідання, така заява не підлягає передачі на розгляд іншому судді, а питання про відвід судді вирішується судом, що розглядає справу";
"11. Питання про відвід вирішується невідкладно. Вирішення питання про відвід суддею, який не входить до складу суду, здійснюється протягом двох робочих днів, але не пізніше призначеного засідання по справі. У разі розгляду заяви про відвід суддею іншого суду - не пізніше десяти днів з дня надходження заяви про відвід. Відвід, який надійшов поза межами судового засідання, розглядається судом у порядку письмового провадження";
Таким чином, спрощується порядок розгляду відводів судді у разі подання заяви напередодні або в день засідання (відвід розглядається тим же складом суду, що здійснює розгляд справи) - без зупинення провадження у справі і без передачі справи іншому складу суду для розгляду відповідної заяви. При цьому, оскаржити правомірність відхилення дозволяється в апеляційному або касаційному суді.
2.Забезпечення позову (ст.151 КАС України)
Змінено види забезпечення позову.
Виключається можливість забезпечення позову шляхом встановлення обов'язку відповідача вчинити певні дії.
Не допускається забезпечення позову шляхом: зупинення актів Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів, органу, що здійснює дисциплінарне провадження щодо прокурорів, та встановлення для них заборони або обов'язку вчиняти певні дії.
Також, згідно нової норми, не допускається забезпечення позову, які мають своїм наслідком припинення, відкладення чи зупинення конкурсу, аукціону, торгів, тендера чи інших публічних конкурсних процедур, які проводяться від імені держави (державного органу), територіальної громади (органу місцевого самоврядування) або за участю призначеного державним органом суб'єкта у складі комісії, що проводить конкурс, аукціон, торги, тендер чи іншу публічну конкурсну процедуру.
Частину 1 статті 169 КАС України доповнено абзацом другим такого змісту:
"У разі надходження до суду справи, що підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства, після закриття провадження Верховним Судом чи судом апеляційної інстанції в порядку господарського чи цивільного судочинства, суд перевіряє наявність підстав для залишення позовної заяви без руху відповідно до вимог адміністративного процесуального закону, чинного на дату подання позовної заяви";
4.Зупинення провадження у справі (ст.236 КАС України)
Зі статті, як підставу для зупинення провадження, виключено: «надходження заяви про відвід – до вирішення питання про відвід» (п. 8).
5.Закриття провадження у справі (ст.239 КАС України)
Додано норму, якою передбачено, що суд апеляційної або касаційної інстанції повинен також роз’яснити позивачеві про наявність у нього права протягом десяти днів з дня отримання ним відповідної постанови звернутися до суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією, крім випадків об’єднання в одне провадження кількох вимог, які підлягають розгляду в порядку різного судочинства. Заява подається до суду, який прийняв постанову про закриття провадження у справі (тобто до суду апеляційної або касаційної інстанції).
6.Ухвали, на які можуть бути подані апеляційні скарги окремо від рішення суду (ст.294 КАС України)
Виключено пункт 5 ст. 294 КАС України. Наразі ухвалу суду першої інстанції щодо відкриття провадження у справі з порушенням правил підсудності окремо від рішення суду в апеляційному порядку оскаржити неможливо.
Також доповнено п.17 ст. 294 КАС України, яким передбачено право на окреме оскарження ухвали суду першої інстанції щодо відмови в задоволенні заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами".
Із повним текстом можна ознайомитись за посиланнями :
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15/print
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15